Artikler
Her kan du lese artikler fra konsulentene våre, og få mer informasjon om hva som skjer i ilico.
Skap en sterk bedriftskultur: Prinsipper for verdibasert ledelse
Sikre at virksomheten din trives og utvikler seg positivt med verdibasert ledelse. Les om noen prinsipper for hvordan du kan implementere verdibasert ledelse i din bedrift.
Frem trivsel på arbeidsplassen og skap gode og trygge arbeidsmiljø
Ansattes trivsel er nøkkelen til et produktivt og sunt arbeidsmiljø. Ved å fokusere på trivsel kan bedrifter redusere stress, øke engasjementet og fremme en positiv bedriftskultur. I denne artikkelen utforsker vi hvorfor trivsel på arbeidsplassen er viktig og deler praktiske tips og strategier for hvordan du kan fremme trivsel blant dine ansatte.
Hjemmekontor på 1-2-3
Hva må du som arbeidsgiver være oppmerksom på når dine ansatte jobber hjemmefra? I 2022 ble hjemmekontorforskriften oppdatert, og vi har her oppsummert de mest sentrale punktene:
Tilbake til hverdagen
Føler du at overgangen fra ferie til hverdag er utfordrende? Les våre tips for å finne tilbake til produktivitet med realistiske mål, justert døgnrytme og stresshåndtering.
Viktige endringer i arbeidsavtalene. Er du forberedt?
Fra 1. juli trådde nye regler for arbeidsavtaler i kraft, og dette innebærer omfattende oppdateringer som alle arbeidsgivere bør være oppmerksomme på. De nye kravene betyr at arbeidsavtaler nå må inkludere mer detaljert informasjon enn tidligere
ilico AS og Veksthuset Personal AS inngår partnerskap for å styrke HR-tjenestene
Veksthuset Personal AS og HR rådgivningsselskapet Ilico AS har inngått partnerskap.
Utvidet arbeidsgiveransvar i konsernforhold
Regjeringens proposisjon 14 L (2022–2023) inneholder forslag til endringer i arbeidsmiljøloven, knyttet blant annet til arbeidsgiveransvar i konsern, der ett av punktene knytter seg til plikten til å tilby annet passende arbeid i konsern.
Hjemmekontorforskriften oppdateres – hvordan påvirker det din bedrift?
Regjeringen har fastsatt endringene i «FOR-2002-07-05 nr. 715: Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem», og disse blir gjeldene fra 1. juli 2022.
Vi styrker vår kompetanse!
ilico har fokus på kvalitet i arbeidet, og for å styrke vår kompetanse ytterligere, har Vilde og Anne Charlotte nå fullført kurs og bestått eksamen i Prince2 Foundation, og er dermed sertifiserte som prosjektledere.
Hjemmekontor versjon 2.0 og tips til kulturbygging
I høst og vinter har de fleste bedrifter diskutert hvordan de skal gjøre det fremover med hjemmekontor. Hvilke erfaringer har de etter nær to år med covid og hjemmekontor?
Nytt år, nye muligheter: Få kontroll på HMS-arbeidet
En aktiv, digital HMS-håndbok kan bidra til å få kontroll på HMS-arbeidet, blant annet ved å konkretisere HMS-rutiner og -målsetning i henhold til gjeldende lovverk.
Er dere over 20 ansatte?
Har du fått med deg de nye kravene du som arbeidsgiver har for å jobbe aktivt for likestilling og forhindring av diskriminering på arbeidsplassen?
Vil du tiltrekke deg de beste hodene?
Hvordan kan du som bedriftsleder tiltrekke deg de beste ressursene, og attpåtil klare å beholde dem?
Vi i ilico
Vi vil gjerne bli din nye samarbeidspartner innen HR/lederstøtte/rekruttering/konsulentutleie.
Forlengelse av permitteringsordningen
Regjeringen har vedtatt å forlenge enkelte særregler om permittering og dagpenger.
Plandisc: vår nye samarbeidspartner
Vi er veldig stolte av å kunne presentere vårt nye samarbeid med Plandisc.
Har din bedrift rutiner rundt likestilling og diskriminering?
Alle bedrifter i Norge har en plikt til å avdekke utfordringer med likestilling og diskriminering.
Hva er en god personalhåndbok?
En god personalhåndbok er viktig for alle bedrifter. Vi får ofte spørsmål om hva den skal inneholde.
ilico inngår samarbeid med Kuba Norge AS
Vi har nå valgt å inngå et spennende samarbeid med Kuba rundt digitale løsninger for våre kunder.