Ledelse og leder­utvikling

 

Våre erfarne konsulenter som jobber med lederutvikling, endringsledelse, organisasjonsutvikling og konflikthåndtering, har alle relevant master-utdanning fra anerkjente universiteter. Vi jobber med utgangspunkt i forskningsbasert teori, og metodene vi benytter er hentet fra fagfeltet. I tillegg bruker vi egenutviklede metoder som erfaringsmessig gir svært gode resultater som synliggjøres relativt raskt.


Oppdraget

Når vi skal løse et oppdrag for kunden, setter vi av tid til 2-3 utdypende samtaler sammen med kunden for å avklare og få konkret forståelse av hva oppdraget innebærer. Vi blir enige om en avgrensing på oppdraget, samt når og hvor det skal utføres.


Hva kan vi tilby?

Vi tilbyr støtte til relasjonsorienterte utfordringer og utvikling:

  • Utvikling kan være lederutvikling på individ- eller gruppenivå, målrettet medarbeiderutvikling i gruppe eller ønske om endring i holdninger/forståelse blant ledere eller ansatte.

  • Utfordringer kan være ledergrupper som sliter med samarbeid eller kommunikasjon, konflikter eller varslinger i organisasjonen, eller store endringer som skal finne sted.

Sentrale begreper:

  • Lederutvikling: Samtaler, opplæring eller observasjon med påfølgende refleksjon
  • Ledergruppeutvikling: Trening på åpenhet og refleksjon i gruppe, inkl. opplæring
  • Målrettet utvikling av organisasjonskultur: Opplæring og refleksjon blant større grupperinger
  • Endringsledelse: Støtte av toppleder eller ledergruppe. Rådgivning og opplæring for håndtering av endring i organisasjon. Parter i arbeidslivet og kommunikasjon med disse
  • System vs. individforståelse: Rolleforståelse, holdninger til egen rolle, meningsdanning
  • Relasjon vs. styringsprinsipper: Trening i balansen mellom omtanke/omsorg og grensesetting
  • Funksjonelle grupper: Gode relasjoner, god forståelse og gode holdninger felles etablert i gruppen
  • Indre motivasjon: Indre motivasjon for bedre selvledelse og engasjement
  • Konstruktive holdninger: Jobbe aktivt med arbeids- og organisasjonskulturen

Verdiståsted:

  • Vi tror at mennesker ønsker å levere/gjøre en god jobb
  • Tillit mellom individer og mellom nivåer i organisasjoner gjør oss mer effektive
  • Åpenhet avdekker tidlig uhensiktsmessige kulturer/prosesser, og skaper innovasjon
  • På jobb er hovedmålet å produsere/levere

Viktige prinsipper for oss:

  • Å bruke psykologi koblet med affektbevissthet og mentaliseringsteori
  • At man ikke skal endre personlighet, men tåle egen og andres
  • At man forstår hvordan og hvorfor følelser driver atferd
  • At man forstår, til en viss grad, hvordan vi virker i relasjonen til oss selv og til andre
  • De fleste vil godt, og blir mindre redd for åpenhet når de forstår at vi alle har en historie, og at alle har ulike, men verdifulle egenskaper

Vår arbeidsmetode

Vi jobber med å øke forståelsen for å skape gode relasjoner tilpasset i situasjonen. Dette starter med individet, og krever en viss selvinnsikt. Denne selvinnsikten skal føre til bedre forståelse av andre. Trening med vår metode på individ- eller gruppenivå, øker relasjonskompetansen. Den kan ledere bruke til å gjøre andre gode, mens ansatte kan bruke kompetansen til å akseptere hverandres forskjellighet.

Relasjonskompetanse krever åpenhet og kommunikasjon på tre mentale nivåer:

  • Atferd

  • Tanke (kognisjon)

  • Følelse (affeksjon)

Det kan være utfordrende å jobbe med denne type kompetanse, da den krever at du blir personlig og at du kan dele fra alle mentale nivåer. Du trenger relasjons-mot!

Erfaringsmessig er det utfordringer knyttet til følelse-nivå, her bruker vi ofte affektteori. Enkelt sagt, hvilke affekter/følelser har vi, og hvilken funksjon har disse. Ved behov kan man øve på kontakt med og hensiktsmessig bruk av affekter, og dette kalles affektbevissthet.

Vi jobber også med egenskaper og mestringsstrategier. Vi tror på at alle har gode egenskaper, men noen ganger bruker vi enkelte egenskaper for mye og andre egenskaper for lite. Det å få tilgang til egenskapene sine og bruke disse rett i forhold til situasjonene, anser vi som viktig for effektiviteten.

Lederutvikling er et komplekst område, og informasjonen over er forenklinger. Ta gjerne kontakt med oss for utdypende informasjon og nærmere beskrivelse

At its root, then, the primal job of leadership is emotional.
— Daniel Colemann, 2002

Vil du vite mer? Ta kontakt med oss i dag.